Gå aldrig mot bogen

Läste om en tjej som arbetade med NH (naturale horsemaneship) och hon skrev stort och tydligt att när man tränar hästen från marken ska man inte närma sig hästen vid bringan/bogen för snabbt/aggressivt. Detta då hästar gör så med varandra när de leker eller retas med varandra.

Cezar som är väldigt snabb på att läsa kroppssignaler ska man nog tänka på detta med. När jag longerar räcker det med att jag tar långsammare och kortare kliv för att han ska minska takten. Kroppssignalerna läser han mycket bättre/snabbare än någon annan häst jag tränat från marken tidigare med. Roligt! Dock har jag inte vetat om detta som tjejen skrivit om. När C ställde sig sist jag longerade gick jag faktiskt aggressivt mot bogen. Pådrivning ska ske mot bakdelen av hästen och detta måste jag tänka på!




Kommentarer
Postat av: Åsa

Precis. Det är det generalfelet många gör, vilket resulterar i en häst som inte går framåt eller vänder in eftersom linföraren riktar sin energi framför hästen, vilket dessutom verkar bromsande/"byt varv!" för hästen. Så titta på hans bakdel när du ska driva honom framåt och strax framför om du vill bromsa :)



Sv: Ja, folk har alltid så jävla bråttom. Så fort solen skiner och det inte är minusgrader åker shorts, grillar och kubb fram. Jag har sagt det säkert tre gånger minst, men jag tycke det är orättvist mot våren :/

2011-04-19 @ 09:44:37
URL: http://hasteriet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0