Mirakelmedel mot mugg

Mugg är ett återkommande problem i hästvärlden. Cezar har haft en hel del vilket kan bero på foderomställningen när han flyttade. Nu när gräset nästan är borta är muggen nästan borta.

"Det säkraste tecknet på mugg är sårskorpor i karleden, ibland uppstår värme och svullnad på grund av att infektionen sprider sig /.../ En allergisk reaktion från foder eller strö kan ge upphov till mugg." (www.agria.se).

Fick ett tips från en mamma till ett av barnen på min förra arbetsplats. Hon har en häst med mycket mugg och tydligen använder hon sig av salsyvase (2%). Så, nu har jag införskaffat mig detta för att vara förberedd på nästa "muggattack"

"Salsyvase 2% verkar uppmjukande och upplösande på överhudens hornlager. Fjäll och krustor (sårskorpor) mjukas upp så att de lättare kan avlägsnas" (www.fass.se).



Red Cezar igår för första gången på 10 dagar. Ridturen var uppskattad av mig och Jennifer men speciellt av Cezar och Frasse. Båda pinnade på ordentlig men de blev nog lite ledsna över att inte få trava och galoppera. Cezar visade tydligt att han hade roligt. Han ruskade på huvudet och busade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0